Krachttraining

Wat is krachttraining?

Bij fitness is de doelstelling de beweging an sich, terwijl bij krachttraining de verbetering van een bepaalde sportieve prestatie beoogd wordt. Op die manier dienen de sportieve prestaties tot een beter en hoger niveau resulteren. Een afgeleide van krachttraining in groepsverband is crossfit.

Men spreekt ook van sportspecifieke krachttraining. Zo kan een voetballer aan krachttraining doen om de sprintsnelheid te verbeteren, door middel van het toepassen van krachttraining voor de beenspieren en kan een bokser aan krachttraining doen om op die manier de explosieve stootkracht te versterken. Op deze wijze kun je de voor wat betreft het bovenlichaam de borstspieren trainen, rug trainen, schouders trainen, biceps trainen, triceps trainen en natuurlijk de buikspieren trainen. Voor het onderlichaam kun je de benen trainen en de kuiten trainen.

Krachttraining wint de laatste tijd aan populariteit. Zo is krachttraining voor vrouwen een opkomende trend, maar ook krachttraining voor kinderen zie je in aan populariteit toenemen. Bijkomend voordeel is dat krachttraining thuis prima gedaan kan worden.

Voordelen van krachttraining

Door het doen van krachttraining met behulp van gewichten of andere vormen van weerstand, zoals een halter, stang, weerstandsbanden of fitness toestellen, kun je een aantal positieve effecten realiseren. De voordelen van krachttraining met behulp van een persoonlijk opgesteld krachttraining schema zijn ongekend groot. Zo kan het doen van krachttraining tot een grotere spiermassa en uithoudingsvermogen van je spieren leiden. Daarnaast kan het bijdragen aan de explosieve kracht en helpt het bij het versterken van je pezen, ligamenten en botten.

Maar niet alleen jonge mensen hebben voordelen bij het doen aan krachttraining. Ook ouderen en zwangere vrouwen kunnen van een aantal voordelen genieten. Ouderen kunnen op die manier spierafbraak tegengaan en hun spiermassa behouden die op latere leeftijd juist een grotere rol gaat spelen. Zelfs kinderen kunnen onder goede begeleiding welteverstaan goede progressie boeken en een solide basis vormen voor de rest van hun leven.

Krachttraining heeft daarnaast nog een aantal andere belangrijke voordelen op de algehele gezondheid. Want in de afgelopen 30 jaar is er veel research verricht naar het trainen met weerstand in vergelijking met het cardiovasculaire training. Deze laatste genoot aan populariteit in de jaren 80 maar je ziet dat de afgelopen jaren de populariteit van krachttraining sterk is toegenomen.

Zo kan krachttraining naast bovengenoemde voordelen ook nog de volgende voordelen bieden:

Net als met cardio training kun je met behulp van krachttraining het vetpercentage verlagen en de conditie van hart en bloedvaten verbeteren. Hierdoor kan je bloeddruk dalen maar ook het cholesterol kan afnemen en dalen. In tegenstelling tot cardio training resulteert krachttraining vaak ook in een toename in kracht waardoor de dagelijkse activiteiten jou makkelijker afgaan.

Tot slot neemt je hele houding en zelfverzekerdheid toe wanneer je actief met gewichten gaat trainen. Immers, meer spiermassa en een sterk figuur doen de kleding beter passen.

Meld je aan voor krachttraining

 

GRATIS INTAKE

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten